اساسنامه انجمن علمی کتابداری و اطلاع ­رسانی ایران

فصل اول کلیات و اهداف

ماده ۱٫ به استناد مصوبه دویست و شصت و دومین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی و آیین­نامه اجرایی آن، انجمن کتابداری و اطلاع­رسانی که از این پس در این اساسنامه انجمن نامیده می­شود ، تشکیل می­شود.

ماده ۲٫ انجمن موسسه­ای غیرانتفاعی است و در زمینه­های فرهنگی، علمی ، پژوهشی  و فنی فعالیت می­کند و هدف آن گسترش، پیشبرد و ارتقای دانش کتابداری و اطلاع­رسانی در کشور است .

ماده ۳ . انجمن تابعیت ایرانی دارد و پس از ثبت دارای شخصیت حقوقی بوده و مرکز آن در شهر تهران است .

تبصره ۱ : انجمن با رعایت مقررات انجمن­های علمی در شهرستان­ها نیز می­تواند شعبی دایر کند .

تبصره۲: در صورت لزوم می­توان نسبت به تغییر نشانی مرکز انجمن اقدام کرد به شرط آنکه موضوع در روزنامه رسمی و کثیر­الانتشار اعلام شود و کتباً به اطلاع کمیسیون انجمن­های علمی وزرات فرهنگ و آموزش عالی برسد.

ماده ۴٫ انجمن از تاریخ تصویب این اساسنامه برای مدت نامحدود تشکیل می­شود و ملزم به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران است.

فصل دوم وظایف و فعالیت­ها

ماده ۵٫ به منظور نیل به هدف­های تعیین شده، انجمن اقدامات زیر را در حوزه­ی کتابداری و اطلاع­رسانی به عمل خواهد آورد:

۵-۱٫ انجام تحقیقات علمی و فرهنگی در سطح ملی، منطقه­ای و بین­المللی با همکاری محققان و متخصصان کتابداری و اطلاع­رسانی.

۵-۲٫ همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی در زمینه ارزیابی­، بازنگری و اجرای طرح­ها و برنامه­های مربوط به امور آموزش و پژوهش و تعیین اولویت­های تحقیقاتی در زمینه­های علمی موضوع فعالیت انجمن.

۵-۳٫  ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز..

۵-۴٫ ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و فنی.

۵-۵٫ تشکیل گردهمایی­های علمی در سطح ملی، منطقه­ای و بین­المللی.

۵-۶٫ انتشار کتب و نشریات علمی و پژوهشی.

۵-۷٫ همکاری با سازمان­های مسئول در طبقه­بندی مشاغل و تدوین استانداردهای مورد نیاز در حوزه­ی کتابداری و اطلاع­رسانی.

فصل سوم انواع و شرایط عضویت

ماده ۶٫ عضویت در انجمن به قرار زیر است:

۶-۱٫ عضویت پیوسته:

موسسان انجمن و کلیه­ افرادی که حداقل دارای درجه کارشناسی ارشد در رشته­های کتابداری و اطلاع­رسانی، علم اطلاعات و دانش­شناسی، کتابداری پزشکی و رشته­ها و گرایش­های وابسته باشند، می­توانند به عضویت پیوسته­ انجمن درآیند.

۶-۲٫ عضویت وابسته:

افرادی که دارای شرایط زیر هستند می­توانند به عضویت وابسته­ انجمن درآیند:

الف- دارندگان مدرک کارشناسی کتابداری و اطلاع­رسانی، علم اطلاعات و دانش­شناسی، کتابداری پزشکی و  رشته­ها و گرایش­های وابسته.

ب- دارندگان مدرک کاردانی کتابداری و اطلاع­رسانی با ۵ سال سابقه کار در حوزه­ی کتابداری و اطلاع­رسانی

ج – دارندگان مدرک دانشگاهی در سایر رشته­ها با ۵ سال سابقه کار در حوزه­ی کتابداری و اطلاع­رسانی

د- افرادی با مدرک تحصیلی پایین­تر با حداقل ۱۰ سال سابقه­ی کار در امر کتابداری و اطلاع­رسانی که به تشخیص هیئت مدیره خدمات قابل توجهی را در حوزه­ی کتابداری و اطلاع­رسانی ارائه کرده باشند.

 

۶-۳٫عضویت دانشجویی:

کلیه دانشجویان کارشناسی رشته کتابداری و اطلاع­رسانی­، علم اطلاعات و دانش­شناسی، کتابداری پزشکی یا رشته­ها و گرایش­های وابسته می­توانند به عضویت وابسته انجمن درآیند..

۶-۴٫ عضویت افتخاری:

شخصیت­های ایرانی و خارجی که مقام علمی آنان در زمینه  اهداف و فعالیت­های انجمن دارای اهمیت ویژه باشد، یا در پیشبرد اهداف انجمن کمک­های موثر و ارزنده­ای نموده باشند با تشخیص هیئت مدیره می­توانند به عضویت افتخاری انجمن درآیند.

۶-۵٫ اعضای حقوقی:

سازمان­هایی که در زمینه­های علمی و پژوهشی مربوط فعالیت دارند می­توانند به عضویت انجمن درآیند. این سازمان­ها و موسسات عضو وابسته محسوب خواهند شد.

تبصره : اعضای وابسته­ای که پژوهش و خدمت قابل توجهی را  ارائه کرده باشند، با تصویب هیئت مدیره        می­توانند به عضویت پیوسته انجمن درآیند.

ماده ۷٫ هر یک از اعضای پیوسته و وابسته سالانه مبلغی را که میزان آن توسط اعضای هیأت مدیره تعیین    می­شود، به عنوان حق عضویت پرداخت خواهند کرد .

تبصره ۱: پرداخت حق عضویت هیچ­گونه حق و ادعایی نسبت به دارایی انجمن برای عضو ایجاد نمی­کند.

تبصره۲ : اعضای افتخاری از پرداخت حق عضویت معاف هستند.

ماده ۸٫ عضویت در یکی از موارد زیر خاتمه می­یابد:

۸-۱٫ استعفای کتبی.

۸-۲٫ عدم پرداخت حق عضویت سالانه.

تبصره : تأیید خاتمه عضویت با هیئت مدیره است.

 

فصل چهارم ارکان انجمن

ماده ۹٫ ارکان اصلی عبارتند از:

الف: مجمع عمومی

ب: هئیت مدیره

ج: بازرسان

الف: مجمع عمومی

ماده ۱۰٫ مجمع عمومی از گردهمایی اعضای پیوسته به صورت عادی یا فوق­العاده تشکیل می­شود.

۱۰-۱٫ مجمع عمومی عادی سالی یک بار تشکیل می­شود و با حضور یا رأی کتبی نصف به علاوه یک کل اعضای پیوسته انجمن رسمیت می­یابد و تصمیمات اکثریت آراء معتبر است.

۱۰-۲٫ در صورتی که در دعوت نخست، مجمع عمومی رسمیت نیافت، جلسه دوم به فاصله حداقل بیست روز بعد تشکیل می­شود و با هر تعداد، جلسه رسمیت خواهد یافت.

۱۰-۳٫ مجمع عمومی فوق­العاده در موارد ضروری با دعوت هیئت مدیره یا بازرسان و یا با تقاضای کتبی یک سوم اعضای پیوسته تشکیل می­شود.

تبصره ۱ : دعوت برای تشکیل مجمع عمومی به صورت کتبی یا آگاهی در روزنامه کثیرالانتشار است و باید حداقل پانزده روز قبل از تشکیل مجمع به اطلاع اعضای پیوسته برسد.

تبصره ۲: یک سوم اعضای پیوسته در صورتی می­توانند مستقیماً اقدام به دعوت مجمع عمومی فوق­العاده نمایند که هیئت مدیره و نیز بازرسان انجمن به تقاضای ایشان پاسخ منفی داده باشند. در چنین حالتی­، ایشان باید در آگهی دعوت، به عدم اجابت درخواست خود توسط هیئت مدیره و بازرسان تصریح نمایند.

تبصره۳: در صورت تحقق تبصره فوق، دستور جلسه منحصراً موضوعی خواهد بود که در تقاضانامه ذکر شده است و هیئت رئیسه مجمع از میان اعضا انتخاب خواهد شد.

تبصره۴: شرایط تشکیل مجمع عمومی فوق­العاده همانند شرایط تشکیل مجمع عمومی عادی است و با حضور یا رأی کتبی نصف به علاوه یک کل اعضای پیوسته انجمن رسمیت می­یابد و تصمیمات اکثریت آراء معتبر است.

ماده ۱۱ . وظایف مجامع عمومی:

یک مجمع عمومی عادی:

۱۱-۱٫ انتخاب اعضای هیئت مدیره و بازرسان و روزنامه رسمی

۱۱-۲٫ تصویب خط­مشی انجمن

۱۱-۳٫ بررسی و تصویب پیشنهادهای هیئت مدیره و بازرسان

۱۱-۴٫ بررسی منابع مالی انجمن و تعیین میزان حق عضویت

۱۱-۵٫ عزل هیئت مدیره و بازرسان

۱۱-۶٫ بررسی و تصویب ترازنامه و صورتحساب درآمدها و هزینه­های سال مالی گذشته و بودجه سال آتی انجمن.

دو- مجمع عمومی فوق­العاده:

۱۱-۷٫ تصویب تغییرات در مفاد اساسنامه

۱۱-۸٫ تصویب انحلال انجمن

تبصره ۱: جلسات مجمع عمومی توسط هیئت رئیسه­ای مرکب از یک رئیس، یک منشی و دو ناظر اداره        می­شوند.

تبصره ۲: اعضای هیئت رئیسه با اعلام و پذیرش نامزدی خود در مجمع انتخاب می­شوند.

تبصره ۳: اعضای هیئت رئیسه نباید از بین کسانی باشند که خود را در انتخابات هیئت مدیره و بازرسان نامزد کرده­اند.

تبصره ۴: جلسات مجامع عمومی عادی و فوق­العاده با حضور نماینده تام­الاختیار کمسیون انجمن­های علمی ایران رسمیت می­یابد.

ب: هیئت مدیره

ماده ۱۲٫ هیئت مدیره انجمن مرکب از ۷ نفر عضو اصلی و ۲ نفر عضو علی­البدل است که هر ۳ سال یکبار با رای مخفی از میان اعضای پیوسته انجمن که اعلام آمادگی کتبی کرده­اند انتخاب می­شوند.

۱۲- ۱٫ هیچ­یک از اعضا نمی­توانند بیش از ۲ بار متوالی به عضویت هیئت مدیره انتخاب شوند، مگر با تصویب مجمع عمومی، در این صورت نیز انتخاب حداکثر ۳ نفر از هیئت مدیره سابق بلامانع است.

۱۲- ۲٫ عضویت در هیئت مدیره افتخاری است.

۱۲- ۳٫ هیئت مدیره حداکثر تا ۱۵ روز پس از انتخاب شدن تشکیل جلسه داده و با رای کتبی از بین خود افرادی را به عنوان رئیس، نائب­رئیس، دبیر و خزانه­دار انتخاب خواهند کرد و ۳ نفر نیز عضو هیئت مدیره خواهند بود.

۱۲- ۴٫ کلیه اسناد تعهدآور و اوراق بهادار با دو امضاء از سه امضای رئیس و خزانه­دار و نایب رئیس همراه با مهر انجمن و نامه­های رسمی با امضای رئیس یا نایب رئیس معتبر است.

۱۲- ۵٫ هیئت مدیره موظف است بر حسب نیاز هر دو هفته یک­بار تشکیل جلسه دهد. فاصله بین ارسال    دعوت­نامه یا دعوت تلفنی با تاریخ تشکیل جلسه هیئت مدیره حداقل سه روز است.

۱۲- ۶٫ جلسات هیئت مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت می­یابد و تصمیمات متخذه با اکثریت آراء معتبر است.

۱۲- ۷٫ کلیه مصوبات هیئت مدیره، ثبت و پس از امضاء در دفتر صورتجلسات هیئت مدیره نگهداری می­شود.

۱۲- ۸٫ شرکت اعضای هیئت مدیره در جلسات ضروری است و غیبت هر یک از اعضا بدون عذر موجه به تشخیص هیئت مدیره تا سه جلسه متوالی و پنج جلسه متناوب در حکم استعفای عضو غایب خواهد بود.

۱۲- ۹٫ در صورت استعفا، برکناری یا فوت هر­یک از اعضای هیئت مدیره، عضو علی­البدل برای مدت باقیمانده دوره، عضو هیئت مدیره خواهد شد.

۱۲- ۱۰٫ شرکت بازرسان در جلسات هیئت مدیره بدون داشتن حق رای مجاز است.

۱۲- ۱۱٫ هیئت مدیره موظف است ظرف حداکثر ۴ ماه پیش از پایان تصدی خود نسبت به فراخوانی مجمع عمومی و انتخاب هیئت مدیره جدید اقدام و بلافاصله نتایج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومی برای بررسی به کمسیون انجمن­های علمی ارسال نماید.

تبصره: هیئت مدیره پیشین تا تایید هیئت مدیره جدید از سوی کمیسیون انجمن­های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فن­آوری مسئولیت امور انجمن را به عهده خواهد داشت.

ماده ۱۳٫ هیئت مدیره نماینده قانونی انجمن می­باشد و وظایف و اختیارات آن به شرح زیر است:

۱۳- ۱٫ اداره امور جاری انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی.

۱۳- ۲٫ تشکیل و انحلال گروه­ها و کمیته­های تخصصی، تعیین وظایف و نظارت بر فعالیت آن­ها.

۱۳- ۳٫ هیئت مدیره می­تواند هر اقدام و معامله­ای را که ضروری بداند در مورد نقل و انتقال اموال و تبدیل به احسن یا ترهین و فک رهن و استقراض (به استثنای واگذاری قطعی اموال غیرمنقول که مستلزم تصویب مجمع عمومی است) انجام دهد.

۱۳- ۴٫ گذشته از موضوعاتی که به موجب مفاد اساسنامه اخذ تصمیم و اقدام درباره آن­ها در صلاحیت مجامع عمومی است، هیئت مدیره کلیه اختیارات لازم برای اداره امور را مشروط به رعایت حدود موضوع فعالیت انجمن داراست.

۱۳- ۵٫ تهیه گزارش سالانه و تنظیم تراز مالی و صورتحساب درآمدها و هزینه­های انجمن برای تصویب در مجمع و ارائه به مرجع نظارت در موعد مقرر.

۱۳ -۶٫ اقامه دعوی و پاسخگویی به دعاوی اشخاص حقیقی یا حقوقی در تمام مراجع و مراحل دادرسی با حق تعیین وکیل و حق توکیل به غیر.

۱۳- ۷٫ انتخاب و معرفی نمایندگان انجمن برای شرکت در مجامع داخلی و خارجی.

۱۳ -۸٫ تصویب و نظارت بر اجرای طرح­ها و برنامه­های علمی در چارچوب وظایف انجمن.

۱۳ -۹٫ جلب هدایا و کمک­های مالی.

۱۳- ۱۰٫ اعطای بورس­های پژوهشی و آموزشی.

۱۳ -۱۱٫ اتخاذ تصمیم در مورد عضویت انجمن در مجامع علمی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور.

۱۳- ۱۲٫ انتخاب سرپرستان کمیته­ها و گروه­ها و تایید اعضای آن­ها.

۱۳- ۱۳٫ تعیین شرایط استخدامی کارکنان(در صورت لزوم ).

۱۳- ۱۴٫ ارسال گزارش­های لازم به کمسیون انجمن­های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فن­آوری.

۱۳- ۱۵٫ افتتاح یا بستن حساب در هر­یک از بانک­های دولتی و خصوصی دارای مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

۱۳- ۱۶٫ صدور مجوز تاسیس شاخه­های استانی، تایید انتخابات، صدور احکام اعضا هیئت مدیره شاخه­ها، نظارت بر فعالیت­ها و در صورت لزوم انحلال آن­ها.

تبصره: برداشت از حساب­های بانکی انجمن مستلزم حداقل دو امضا است که یکی از آن­ها امضای خزانه­دار و دیگری امضای رئیس یا نایب رئیس انجمن است.

ج: بازرسان

ماده۱۴ . مجمع عمومی عادی ۲ نفر را به عنوان بازرس اصلی و ۱ نفر را به عنوان علی­البدل برای مدت ۳ سال انتخاب می­کند.

تبصره: انتخاب مجدد بازرسان بلامانع است.

ماده۱۵ . وظایف بازرسان به شرح زیر است:

۱۵-۱ . بررسی اسناد و دفاتر مالی انجمن و تهیه گزارش برای مجمع عمومی.

۱۵- ۲ . بررسی گزارش سالانه هیئت مدیره و تهیه گزارش از عملکرد انجمن برای اطلاع مجمع عمومی.

۱۵- ۳ . گزارش هرگونه تخلف هیئت مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی.

تبصره: کلیه اسناد و مدارک انجمن اعم از مالی و غیر مالی در زمان و بدون قید و شرط باید از سوی هیئت مدیره برای بررسی در دسترس بازرسان قرار گیرد.

فصل پنجم- گروه­های علمی انجمن

ماده ۱۶ . انجمن می­تواند گروه­ها و کمیته­های تخصصی مورد نیاز را تشکیل دهد تا براساس شرح وظایفی که از سوی هیئت مدیره تعیین می­شود به فعالیت بپردازند.

۱۶- ۱٫ تهیه و تصویب دستورالعمل تشکیل و انحلال گروه­ها و کمیته­ها با هیئت مدیره انجمن است.

فصل ششم- بودجه و مواد متفرقه

ماده ۱۷٫ منابع مالی انجمن عبارتند از:

۱۷- ۱٫ حق عضویت اعضاء

۱۷- ۲٫ درآمدهای ناشی از ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و مشاوره­ای

۱۷- ۳٫ دریافت هدایا و کمک­ها

تبصره: کلیه عواید و درآمدهای انجمن صرف اهداف موضوع ماده ۵ این اساسنامه خواهد شد.

ماده ۱۸٫ درآمدها و هزینه­های انجمن در دفاتر منظم ثبت و شرح آن هر سال پس از تصویب در مجمع عمومی به کمیسیون انجمن­های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری ارسال می­شود.

ماده ۱۹٫ کلیه وجوه انجمن در یک حساب یا حساب­های مخصوصی به نام انجمن نزد بانک­های کشور نگهداری می­شود.

ماده ۲۰٫ هیچ یک از موسسان و اعضای هیئت مدیره یا صاحبان سرمایه حق برداشت یا تخصیص هیچگونه سودی اعم از سود سهام یا سرمایه را نداشته و خود و وابستگان درجه یک آن­ها نمی­توانند با انجمن معامله داشته باشند.

ماده ۲۱٫ کلیه مدارک و پرونده­های مالی و غیرمالی مرتبط با فعالیت­های انجمن در محل دفتر مرکزی انجمن نگهداری می­شود و در واقع مراجعه مرجع نظارت و یا سایر مراجع صلاحیت­دار در اختیار آن­ها قرار خواهد گرفت.

ماده ۲۲٫ هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه، پس از تصویب کمیسیون انجمن­های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فن­آوری معتبر است.

ماده ۲۳٫ اعضای انجمن به نام انجمن حق فعالیت سیاسی یا وابستگی به گروه­ها و احزاب سیاسی را ندارند.

ماده ۲۴. در صورت تصویب انحلال انجمن توسط مجمع عمومی، همان مجمع هیئت تسویه­ای را برای پرداخت دیون و وصول مطالبات انجمن انتخاب خواهد کرد. هیئت تسویه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهی­ها، کلیه دارایی­های منقول و غیرمنقول انجمن را با نظر وزارت علوم، تحقیقات و فن­آوری به کتابخانه­های مناطق محروم کشور واگذار کند.

ماده ۲۵٫ این اساسنامه مشتمل بر ۶ فصل، ۲۵ ماده، ۵۹ زیر ماده و ۱۹ تبصره در جلسه مورخ ۲۹/۱/۱۳۹۵ مجمع عمومی فوق­العاده انجمن به تصویب رسید.

تائید شده در جلسه ۱۳ (دوره پنجم) ۱۸۰- مورخ: ۱۷/۰۱/۱۳۹۵

اعضای هیئت موسس : اسامی و امضای اعضاء هیات مدیره:
۱-    فاطمه اسدی گرگانی ۱-مریم اسدی
۲-    عباس حری ۲-ابراهیم افشار
۳-    فریبرز خسروی ۳-حمید جمالی مهموئی
۴-    محمدحسین دیانی ۴-فریبرز خسروی
۵-    سعید رضایی شریف­آبادی ۵-سعید رضایی شریف­آبادی
۶-     احمد شعبانی ۶-مهدی علیپور حافظی
۷-    غلامرضا فدایی­عراقی ۷-فرامرز مسعودی
۸-    عبدالحسین فرج­پهلو
۹-    جعفر مهراد

 

 

اسامی و امضای هیئت رئیسه مجمع عمومی فوق­العاده نماینده کمیسیون انجمن­های علمی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری
سعیده اکبری داریان      محمد صالحی
کاظم حافظیان رضوی
محمود شمسبد
رحمت اله فتاحی